Publications
Articles in scientific journals with peer review
- Kron, S., Sommerhoff, D., Stürmer, K., Ufer, S. (angenommen). Design and implementation of a video simulation to assess and foster pre-service teachersâ diagnostic competences. In F. Schultz-Pernice, S. Berger, & I. Mausz (Eds.), Das Beste aus beiden Welten: Auf dem Weg zu einer neuen Ãkologie des Lehrens und Lernens an Hochschulen. .
- Stürmer, K., Fütterer, T., Kron, S., Sommerhoff, D., Ufer, S. (2024). What Makes a Simulation-Based Learning Environment for Pre-Service Teachers Authentic? The Role of Individual Learning Characteristics and Context-Related Features. European Journal of Psychology of Education. doi: 10.1007/s10212-024-00837-2.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Achtner, M., Stürmer, K., Wecker, C., Siebeck, M., Ufer, S. (2022). Cognitive and Motivational Person Characteristics as Predictors of Diagnostic Performance: Combined Effects on Pre-Service Teachers' Diagnostic Task Selection and Accuracy. Journal für Mathematik-Didaktik. doi: 10.1007/s13138-022-00200-2.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Achtner, M., Ufer, S. (2021). Selecting mathematical tasks for assessing student`s understanding: Pre-service teachers` sensitivity to and adaptive use of diagnostic task potential in simulated diagnostic one-to-one interviews. Frontiers in Education 6, 604568. doi: 10.3389/feduc.2021.604568.
Articles in conference proceedings with peer review
- Kron, S., Sommerhoff, D., Wecker, C., Ufer, S. (2023). Judgement Accuracy: Comparing Open Reports and Ratings as Indicators of Diagnostic Competence. Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, p. 227-234. Haifa, Israel: PME.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Achtner, M., Stürmer, K., Wecker, C., Siebeck, M., Ufer, S. (2022). Simulation-based learning environments: Do they affect learners`relevant interests? Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, p. 67-74. Alicante, Spain: PME.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Achtner, M., Stürmer, K., Wecker, C., Siebeck, M., Ufer, S. (2021). The accuracy of pre-service teachers' diagnosis and its relation to professional knowledge. In: Inprasitha, M, Changsri, N., & Boonsena, N. (Eds.). Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1, p. 159. Khon Kaen, Thailand: PME.
Other conference contributions with peer review
- Kron, S., Sommerhoff, D., Stürmer, K., Ufer, S. (2024). Messung von und Beziehungen zwischen einzelnen Indikatoren der diagnostischen Kompetenz angehender Mathematiklehrkräfte. Vortrag gehalten auf der GEBF 2024 (Gesellschaft für empirische Bildungsforschung). Potsdam, Deutschland.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Ufer, S. (2023). Pre-service Teachers' Diagnostic Competence: Development of Accuracy, Sensitivity, and Specificity. Poster Präsentation auf der EARLI 2023 (European Association for Research on Learning and Instruction). Thessaloniki, Griechenland.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Ufer, S. (2023). Entwicklung diagnostischer Kompetenz zur Dezimalbruchrechnung: Akkuratheit, Sensitivität und Spezifität von Diagnosen in einer simulationsbasierten Lernumgebung. Vortrag gehalten auf der GEBF 2023 (Gesellschaft für empirische Bildungsforschung). Essen, Deutschland.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Achtner, M., Wecker, C., Siebeck, M., Stürmer, K., Ufer, S. (2022). Design of simulation-based learning environments: Does it affect pre-service teachers` interests? Vortrag gehalten auf der EARLI SIG 11 Conference - Digital Transformation in Teaching and Teacher Education. Oldenburg, Deutschland.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Achtner, M., Stürmer, K., Wecker, C., Siebeck, M., Ufer, S. (2021). Simulationsbasierte Online-Lernumgebungen in der Lehramtsausbildung: Einfluss des Präsentationsformats auf die Wahrnehmung von Authentizität und Immersion und die kognitive Belastung. Vortrag im Rahmen der digiGEBF 2021 (Gesellschaft für empirische Bildungsforschung). Online.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Achtner, M., Wecker, C., Siebeck, M., Stürmer, K., Ufer, S. (2021). Sensitivity to diagnostic task potential: pre-service teachers` task selection during diagnosis. Vortrag gehalten auf der EARLI 2021 (European Association for Research on Learning and Instruction). Online.
Beiträge zum Mathematikunterricht
No peer review, these are the proceedings of the Annual Conference of the Society for Didactics of Mathematics in German-Speaking Countries (GDM)
- Kron, S., Sommerhoff, D., Ufer, S. (2024): Aufgabenauswahl angehender Mathematiklehrkräfte in diagnostischen Prozessen: Effekte strukturierter Reflexion.
- Kron, S., Sommerhoff, D., Achtner, M., Stürmer, K., Wecker, C., Siebeck, M., Ufer, S. (2022): Simulationsbasierte Lernumgebungen: Beeinflussen diese das Interesse der Lernenden?
- Kron, S., Sommerhoff, D., Achtner, M., Wecker, C., Siebeck, M., Stürmer, K., Ufer, S. (2021): Aufgabenauswahl im diagnostischen Prozess: sind Lehramtsstudierende sensitiv für das diagnostische Potential von Aufgaben und wählen sie Aufgaben adaptiv aus?
- Kron, S., Sommerhoff, D., Ufer, S., Siebeck, M., Stürmer, K., Wecker, C. (2020): Rollenspielbasierte simulierte Diagnoseinterviews in der Lehramtsausbildung.