MaBiiS – Early Mathematics Education in Play Situations

MaBiiS

Project funding

  • LMUexcellent: 3. Förderlinie

Responsible

Project description:

There are currently many conceptual recommendations on early mathematics education. They vary from closely conducted training programs to proposals of mathematics learning in everyday and play situations. Especially learning in play situations is considered to be a central element in preschool education (cf. Wittmann 2004; Kunze, Gisbert 2007), because it represents an age-appropriate learning form which corresponds to child's natural necessities. First ideas about this way of mathematical learning go back to Friedrich Fröbel.

It can already be pointed out that selected games have a positive impact on mathematics learning in early childhood education (Siegler, Ramani 2008; Rechsteiner, Hauser, Vogt 2012). The research project MaBiis analyzes whether and to what extent traditional dice games, which are used on a regular basis, have an impact on the development of early mathematics skills. Children's achievement data is collected using tests, whereas the interaction during play time is recorded on video.


Publications

  • Gasteiger, H. & Benz, Ch. (2012). Mathematiklernen im Übergang - kindgemäß, sachgemäß und anschlussfähig, in Pohlmann-Rother, S. & Franz, U. (Hrsg.). Kooperation von KiTa und Grundschule. Eine Herausforderung für das pädagogische Personal. Carl Link-Verlag, Köln. S. 104-120
  • Gasteiger, H. (2010). Elementare mathematische Bildung im Alltag der Kindertagesstätte. Grundlegung und Evaluation eines kompetenzorientierten Förderansatzes, Münster: Waxmann

Conference contributions

  • Gasteiger, H. (2014). Opportunities to learn mathematics while playing traditional dice games. A Mathematics Education Perspective on early Mathematics Learning between the Poles of Instruction and Construction (POEM), 16.- 17. Juni 2014, Malmö, Schweden
  • Gasteiger, H. (2014). Mathematische Lerngelegenheiten bei Würfelspielen - Eine Videoanalyse im Rahmen der Interventionsstudie MaBiiS. 48. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM), 10.- 14. März 2014, Koblenz, Germany
  • Gasteiger, H. (2013). Förderung elementarer mathematischer Kompetenzen durch Würfelspiele - Ergebnisse einer Interventionsstudie. 47. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM), 4.- 8. März 2013, Münster, GErmany

Direkte Informationen

Für Studierende
link Studium und Prüfungen
link Lehrveranstaltungen
link Studienberatung
link Prüfungsamt PANI
link Prüfungsamt PAGS

Für Lehrkräfte
link Angebote

Für alle
link Forschungsprojekte
link MCLS
link MZL